Co ukrývá JAMAYOGA? Jama - Nijama - pokračování
V minulém díle jsme vám představili prvních 5 principů Jámy, tedy doporučení, čeho bychom se měli vyvarovat. Oproti tomu, Nijama jsou "příkazy" nebo spíše doporučení, co bychom dělat měli. Obojí – Jama a Nijama jsou první dva stupně Radžajógy. Až za nimi jsou Ásany (jógové pozice, práce s tělem) a Pranajáma (práce s dechem).
Mezi NIJAMA - jógová doporučení patří:
SAUČA – ČISTOTA TĚLA I MYSLI
Sauča zahrnuje všechny způsoby očisty hatha jógy, tzv. Šatkarmy (očista nosních dutin, očista trávícího traktu, očista střev, čelní dutiny, očista zrakem). Vede nás k čistotě a jednoduchosti na naší životní cestě, která stojí na dobrých zásadách a zdravých principech. Patří k ní odstraňování negativních a nečistých myšlenek, čestnost a upřímnost.
SANTOŠA - SPOKOJENOST
Santoša značí spokojenost s tím, co je. Neznamená rezignaci na stav okolního světa, ale spíše přijímání věcí takových, jaké jsou, příjemné i nepříjemné, bez potřeby je hodnotit, ale zároveň nechává prostor pro cestu k rozvoji.
TAPAS - ODŘÍKÁNÍ
Tapas je odříkání, sebekázeň, disciplína. Není to jen asketický mnich v jeskyni. Je to třeba pravidelné cvičení, střídmá strava, vhodné vyžití svého času. Můžeme si vybrat, zda to budeme my, kdo ovládá naše tělo a mysl, nebo zda naše mysl a tělo skrze jejich lenosti a choutky budou ovládat nás a řídit náš život.
SHVADJÁJA - POZNÁNÍ
Shvadjája, přináší nejen studium, nejrůznější vzdělávací aktivity, ale také studium největšího mystéria - sebe sama. Zrcadlo, díky kterému můžeme hlouběji nahlédnout do vlastní duše, nám nastavují i lidé kolem nás.
ÍŠVARAPRANIDHÁRA – UCTÍVÁNÍ BOŽSTVÍ NEBO VYŠŠÍHO PRINCIPU
Išvarapranidhára neboli odevzdání se božství, ukotvení své pozornosti na duchovní rozměr života bez ohledu na to, jaké náboženství chceme či nechceme vyznávat. Uctívání vlastního boha/vyšší formy života. Neznamená to však příkaz k náboženství. Stačí věřit v nějakou vyšší formu energie, hmotné i nehmotné, mužské či ženské, lásku, .. Je to odevzdání se životu s důvěrou, že vše má svůj vlastní řád a smysl, vzdání se svého ega a touhy řídit okolní dění podle sebe.